PZM
POLSKI ZWIĄZEK MOTOROWY OZDG SPÓŁKA Z O.O. WE WROCŁAWIU
Certyfikat ISO

Przepisy

§

Zgodnie z Ustawą – Prawo o ruchu drogowym, właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego.

Badanie takie ma za zadanie sprawdzenie oraz ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, w zakres którego wchodzi sprawdzenie:

  • zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, dotyczących danych identyfikacyjnych i technicznych pojazdu, a także prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych (dla pojazdów niezarejestrowanych dopuszcza się ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin);
  • stanu technicznego ogumienia;
  • prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
  • stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców;
  • prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
  • prawidłowości działania układu kierowniczego, stanu technicznego jego połączeń oraz wielkości ruchu jałowego koła kierownicy;
  • stanu technicznego zawieszenia;
  • prawidłowości ustawienia i zamocowania kół jezdnych;
  • stanu technicznego nadwozia, podwozia i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia;
  • stanu technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych przypadkach - na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego na postoju;
  • emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin;
  • spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu o warunkach technicznych i w przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów.

Badania techniczne przeprowadza się corocznie, za wyjątkiem:

  • samochodu osobowego;
  • samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t;
  • motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, które przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 2 lat od dnia przeprowadzenia badania, a potem corocznie;
  • Motoroweru przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie co 2 lata.

Nie dotyczy to:

  • pojazdu przewożącego towary niebezpieczne
  • taksówki osobowej
  • pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób
  • pojazdu marki "SAM"
  • pojazdu zasilanego gazem
  • pojazdu uprzywilejowanego
  • pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego które podlegają corocznym badaniom technicznym.

Dodatkowe badania techniczne wykonuje się również:

  • na polecenie starosty lub organu kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego podejrzenia, że pojazd:
    a) zagraża bezpieczeństwu ruchu,
    b) narusza wymagania ochrony środowiska,
    c) uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy.
  • dla pojazdów, w których dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym;
  • dla pojazdów, które mają być używane jako taksówka osobowa lub bagażowa, pojazdy uprzywilejowane, pojazdy do nauki jazdy, pojazdy do przeprowadzania egzaminu państwowego lub pojazdy odpowiednio przystosowane lub wyposażone zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
  • dla pojazdów w których została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia na kwotę przekraczającą 2000 zł;
  • dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy i noszących ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • dla pojazdów, dla których określono wymagania techniczne w ustawie o podatku VAT.